2008 • USA
Denne antologien av Robert Drew presenterer fire banebrytende dokumentarer fra 1960-tallet om forskjellige ledd av John F. Kennedys politiske karriere: PRIMARY, ADVENTURES ON THE NEW FRONTIER, CRISIS: BEHIND A PRESIDENTIAL COMMITMENT og FACES OF NOVEMBER.
Vi blir først kjent med en ung senator som stiller til presidentvalg. Selv dagens seere, som kjenner resultatet av valget, kan merke den nervøse stemningen som skyldes Kennedys daværende underdog-status. Drews kameleonaktige kameramenn stiller aldri spørsmål, de bare dokumenterer. De fanger opp den elektriske stemningen i Kennedys opphetede kamp for raseintegrering i skoler. Sett i lys av dagens USA-valg er nettopp denne integreringssaken særlig tankevekkende. Drews fremgangsmåte ble en viktig del av USAs cinema vérité-bevegelse med sitt fokus på realisme. Kameramennene var blitt en så alminnelig del av Kennedys hverdag at en general måtte minne presidenten om deres nærvær da han var i ferd med å utlevere gradert informasjon om den hittil ukjente Cuba-planen. Siste ledd er et portrett av reaksjonene på attentatet av presidenten, satt sammen av ansiktsuttrykk fra tilhørere ved begravelsen. Dette var den første filmen som vant to førstepremier ved filmfestivalen i Venezia.
Robert Drew (f. 1924) var en av pionerene i den amerikanske cinéma vérité-bevegelsen, kjennetegnet ved sin realisme og direkte fremstilling. Med sine Kennedy-portretter revolusjonerte han amerikansk dokumentarfilm ved å fokusere på levende bilder fremfor dialog med objektet. I sin tid som stipendiat ved Harvard utarbeidet Drew nyskapende filmteorier og hadde en viktig rolle i utviklingen av lettere kamerautstyr til bruk i dokumentarfilmfeltet. Drew arbeidet også for det amerikanske tidskriftet LIFE i 15 år, deriblant noen år i rollen som redaktør.