I en mørk gate ser vi fire løshunder. Fra himmelen kommer fire ståltentakler som er nær ved å spidde dem. Fire mennesker møtes tilfeldig på en bar. I den ruspregede samtalen overgår den enes erfaring og historier den andres, og man sitter med en følelse av at ingen av dem forteller sannheten. Anslaget bærer bud om en film utenom det vanlige, et inntrykk som forsterkes ytterligere gjennom de neste 126 minuttene.
4 er et stykke avansert og ambisiøs filmkunst. Meningstap og isolasjon preger karakterene, og filmen kritiserer en modernistisk vitenskapstro som hyller kloning av mennesker og genetisk modifikasjon som fremskritt. Ilya Khrzhanovskijs debutfilm tok ham 4 år å lage. Resultatet er fascinerende, og milevis fra den konvensjonelle formelen som de fleste filmproduksjoner følger. Khrzhanovskij avkler myten om den stolte russiske identiteten. Hovedpersonenes løgner bærer i seg et savn etter en ny mytologi i et Russland som etter Sovjetunionens fall er blitt et splittet og forfyllet samfunn. Med sine lange tagninger, sære scener og fragmentariske historiefortelling krever 4 en del av sin seer, men gir samtidig mye tilbake til den som våger.
Ilya Khrzhanovskij (f. 1975) studerte regi ved den russiske filmskolen VGIK, hvorav ett år ble tilbrakt ved Bonn Academy of Fine Arts. Etter studietiden regisserte han flere teaterstykker, før han filmdebuterte med kortfilmen STOP i 1999 sammen med regissør Artem Mikhalkov. 4 er hans første helaftens spillefilm.