Oppsummering BIFF 2022

Festivalen gikk av stabelen 19.-27. oktober.

<br>


BIFF 2022: Den 23. utgaven av BIFF ble arrangert fra 19.–27. oktober.

Etter to år preget av Covid-pandemien, var det en sann glede å se publikum fylle salene på filmfestivalen. Selv om besøkstallene ikke er helt på nivå med besøkstallene før pandemien, endte årets besøkstall på hele 52.374. Av totalbesøket var det 27.914 besøk av skoleelever fra barneskolen, ungdomsskolen og videregående, som fikk se filmer om blant annet bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring.

 

Bilde 07.11.2020, 14 54 18 (1).jpg

 

Filmgjester og arrangement

Årets festival var også preget av at internasjonale gjester endelig kunne delta fysisk på festivalen for å representere filmene sine med innledninger, spørsmålsrunder og delta i paneldebatter. Som vanlig var også lokal og nasjonal filmbransje godt representert på festivalen.

I tilknytning til filmene ble det arrangert samtaler om alt fra bærekraftig klesproduksjon, sosial byutvikling i Bergen, dommeres rolle for å beskytte demokratiet i Europa, viktigheten av kroppens mikrobiom, og problemer med det moderne arbeidslivet.

I tillegg til vår hovedarena Bergen kino og kinosalene Cinemateket og Røkeriet på USF Verftet og Tivoli på Det akademiske kvarter, ble det også arrangert spesialvisninger på arenaer over hele byen. Totalt var det 2.029 besøk på slike eksterne arrangement og visninger.

 

Bilde 07.11.2020, 14 54 18 (1).jpg

 

Årets prisvinnere

Prisutdelingen fant sted på Røkeriet USF den 26. oktober, og årets hovedpriser i programmene Cinema Extraordinaire og Documentaire Extraordinaire gikk til henholdsvis THE FIVE DEVILS av Leá Mysius og CROWS ARE WHITE av Ahsen Nadeem, som også var gjest på festivalen.

Hovedprisen i menneskerettighetsprogrammet Checkpoints gikk til THE KILLING OF A JOURNALIST, regissert av Matt Sarnecki, som også var gjest på festivalen. Prisen for beste forskningsfilm i Gulluglen, samarbeidsprogrammet vårt med UiB, gikk til FRAMING AGNES, regissert av Chase Joynt. I programmet Propaganda Nights, mottok Bogna Kowalczyk (også en av årets gjester) prisen for beste LHBTI-film for BOYLESQUE. Dokumentaren THE TERRITORY av Alex Pritz vant priser for både beste klimafilm og prisen fra ungdommens dokumentarjury.

I de norske programmene gikk prisene til fire kvinnelige regissører: beste dokumentar til HIDDEN LETTERS, regissert av Violet Du Feng, og beste norske kortfilm ble PORTØR, regissert av Lisa Enes. Emilie Adelina Monies vant pris for beste kortdokumentar for filmen WHEREVER I LOOK, og Valia Phyllis Zwart for TILBAKELAGT LIV.

 

Bilde 07.11.2020, 14 54 18 (1).jpg
{{loaderText}}