Jurybegrunnelsene vil bli publisert fortløpende. / The jury statements will be published as the winners are announced.
Pris: 30 000 kr
Intrigen i vinnerfilmen avdekkes lagvis, bit for bit, som i et puslespill med to typer brikker – noen lyse, noen mørke. Hva feiler hovedpersonen? Det «ekstraordinære» ved filmen ligger nettopp her – i plottet, i oppbyggingen, i alle overraskelsene som langsomt får oss til å se hovedpersonen som et mer autentisk menneske enn den egenskapsløse «nowhere-mannen» han fremstår som i filmens tidlige scener.
Sjangermessig vil juryen ha det til at dette er en svart komedie, men også her bryter regissøren med konvensjonene. Komedien blir for mørk og det svarte blir for lyst. Den sosiale krisetilstanden som preger omgivelsene blir aldri et tema, men ligger der som en meningsmettet, urovekkende bakgrunn. Her er et brutalt innslag av mafiadrap på stranden, men også en troverdig kjærlighetshistorie som veksler mellom å blottstille og tilsløre sosial ulikhet. I subteksten kan vi til og med ane en kritikk mot industriell kjøttproduksjon…
I det hele tatt er dette en film som leker med oss på flere plan: emosjonelt og rasjonelt. Den er kanskje i letteste laget siden den spiller så pass mye på følelser, og lar det politiske bare være en undertone. Men for oss som ser mye film, og elsker kino, så vet vi at følelser og fornemmelser godt kan være en inngangsport til dypere erkjennelse. Vinnerfilmen SUNDOWN er en film som varer, lenge etter at du har sett den.
Jury: Øystein Hauge, Einar Engelstad og Birgit Pihl, som alle er tidligere styremedlemmer i Bergen filmklubb, som i år feirer 60-årsjubileum
Pris: 30 000 kr, gitt av VGTV
Ascension uses an observational camera -set in China- to tell a universal story about class struggle, consumerism and our societal obsession with overproduction. Rarely does a film take a sentence we all have an intimate relation to like “made in China” and present it with such depth, and multilayered exploration. Ascension is cinema at its best, precise, engrossing and thought provoking.
An outstanding visual documentation inside factories, training courses and workplaces, which captures with great access the relationships, conversations and human production lines of which we usually only ever see the end products. Ascension is a great introduction card to a director who this jury looks very forward to her next film.
Hederlig omtale: WHITE CUBE
Begrunnelse:
The jury wishes to give an honorable mention to a film that uses a gritty, authentic style to discuss an important topic. The film succeeds with great characters and a direct dramaturgy to shed light on a topic that requires immediate attention. The intersection between colonialism and the art world has long been discussed, but rarely shown so intimately. WHITE CUBE succeeds in showing us the oppressed communities at the end of the line, and the naivety of western artists trying to alleviate the oppression, in a manner that does not victimize the oppressed, but rather shows us how these communities are resisting successfully against a powerful enemy.
This is a film that makes a complex issue accessible, opens us up to debate how to best democratize the art world and forces us to question how we position ourselves within these issues. WHITE CUBE should be shown all over the world, and this jury wishes to help set the spotlight on this great film with this honorable mention.
Jury: Ibrahim Mursal, filmskaper | Andreas Fay, VGTV | Eva Rowson, Bergen Kjøtt
Pris: 25 000 kr, gitt av Universitetet i Bergen
The winner of Gulluglen this year has shown how science leads us to better understand ourselves and our world through documenting personal and professional perspectives of several scientists. It shows the softer side of hard science through a narrative of personal love and loss and profiles several brilliant females, working in very team-oriented environments, that recognizes and celebrates diversity of gender and race in a solid commitment to publicly funded research and science.
This film not only documents a huge and masterful scientific and engineering international collaborative endeavour, it also previews a monumentous scientific exploration event for the public. The winning film, with its majestic and curiosity-raising film score, effectively sets the stage for a reflexive public engagement of the technology that extends human understanding of our place in the Universe. Mark your calendars: On December 18, 2021 the launch of the James Webb Telescope is scheduled to take place, and we will be watching this event, because of this film.
The winner of Gulluglen 2021 is: THE HUNT FOR PLANET B, directed by Nathaniel Kahn
Jury fra Universitetet i Bergen: Dorothy Dankel, forsker, Institutt for biovitenskap | Malgorzata Cyndecka, førsteamanuensis, Det juridiske fakultet | Torgeir Uberg Nærland, seniorforsker, NORCE og tilknyttet Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB.
Pris: 25 000 kr. I samarbeid med Raftostiftelsen
Writing with fire shows us the work, lives and ambitions of a group of courageous female journalists working for India's only newspaper run by Dalit women. In a time when journalists are under attack globally, it documents the challenges journalists face in India – one of the most dangerous places in the world for journalists, according to Reporters Without Borders.
Through the movie we come to understand how caste remains a central part of society in everyday life, contributing to marginalizing a large number of people. We also see the women’s efforts to change these ancient traditions from within.
The movie is inspirational for the fight towards gender equality in India. They all take great personal risks through their committed work and are at the same time challenging power relations both at home and in society.
The camera shot angle invites the audience close-up and into the different worlds of these brave women as mothers, wives, friends and journalists. We become inspired by how they support and empower each other in their professions. They provide hope that common goals, ambitions and courage can bring about change in society.
Jury: Bheki Dlamini - Member of the Rafto Prize Committee | Kristine Moskvil Thorsen - Kirkens bymisjon | Synnøve Kristine Nepstad Bendixsen - Associate Professor and head of Department of Anthropology, UiB
Pris: 25 000 kr, gitt av NRK
For skillfully blending a deeply personal story with a much wider theme of great cultural and historical significance. The director creates a moving and intimate portrait of the central character while proving the importance and power of the well-known feminist slogan - "personal is always political" - in the realm of modern day Norway. The Award in the Norwegian Documentary Competition goes to Linn Helene Løken.
Jury: Grzegorz Stepniak, Off Camera | Kari Birkeland, Meyer film | Terje Dale, NRK
Pris: 10 000 kr
We are here to present the award for best film in the Propaganda Night: LGBTQ+ -competition. As jury members we’ve had the pleasure of watching 5 films that touched on subjects related to sexual orientation, gender, culture, politics and social differences across the globe. We would like to compliment the BIFF-team for their diverse selection in films that made up this programme.
We would like to give an honorable mention to a film that with its visually striking camera work and captivating characters impressed us and took us on a journey that was new and unexpected. This film portrays the difficulties of conforming to the norms set by society and the importance of found family in a place where living out one's sexuality is still a taboo today. Our honorable mention goes to MONEYBOYS, due to the film being a close contender for the winning entry.
The winning film shows us a reality where the main characters does not struggle with same sex attraction, but the challenges of maintaining a loving relationship. In a broader sense the film choses to not deal with the stigma of same sex marriage, but deals with difficulties in building bridges between different groups in society regardless of sexuality.
It’s at times a fun and uplifting film and at other times moving and challenging. The principal cast brings great pathos to their performances, they pull us in and engage us from the first scene. The film made us feel like humankind faces multiple challenges that we need to face together, rather than struggling against each other in isolated groups and communities.
With this the film touches multiple layers of the social/human complexities. Within the contrast it displays, there's a thread that unifies us all. Captivating form start to end.
The prize for best film in the competition programme Propaganda Nights is THE DIVIDE directed by Cathrine Corsini.
Jury: Ahmed Umar, artist | Birger Berge & Maria Dalland Larsen, foreningen FRI | Jakob Bysheim, Skeiv ungdom
Pris: 10 000 kr
Nobody is left unaffected by the staggering footage and the effective storytelling of Legacy.
In this first-person documentary, Yann Arthus-Bertrand introduces us to his personal story – starting with his trip to Kenya to study lions in the 1970s – and throughout his photography career which let him be the witness of a world where the human population doubled in less than 50 years, a world with ever-growing appetite for energy and natural resources, a world that suffers large and long-lasting environmental and climate consequences.
It’s not a given that an 1 hr 40 min-long documentary – featured as a monologue by a 75 years old man – has the power to educate, move, engage, and mobilise audiences independent of age and background. But that is the prowess of Legacy. By carefully using precise narrative techniques and an accessible language, Legacy manages both to simplify a highly complex thematic, and to engage the audience on an emotional level.
Through Legacy, Yann Arthus-Bertrand delivers a visual feast with astonishing aerial footage of natural landscapes and wildlife. His human portraits are a beautiful testimony that all humanity shares a common destiny, and therefore a collective need and obligation to act upon the climate and biodiversity crises ahead of us. Bertrand concludes with a powerful call for action. It is possible to live in balance with planet Earth’s large – but finite – resources, and it’s up to us to act and change our legacy to future generations.
Jury: Helge Drange, Bjerknessenteret | Soukaina Legdani, Klimafestivalen §112 | Fredrik Harper, filmskaper
Pris: 10 000 kr
Det norske kortfilmprogrammet i år var eit sterk utval, med ei rekkje interessante og ulike bidrag. Ei raud tråd i årets program var ei vektlegging av kvinnelege historiar og erfaring, og dei skuffa ikkje. Likevel er det berre ein av filmane som kan få prisen, men me ynskjer også å gje såkalla ‘hederleg omtale’ til “Bevisbyrden” av Ivar Aase, for dens effektiv bruk av filmspråket og evne til å engasjere tilskodaren fullt ut med ei statisk kamerainnstilling.
Her er juryens grunnlag for vinnaren
Filmen er vel skriven, med eit smart og moro manus, som visar til ein filmskapar med ei ny stemme. Den framstiller kompliserte venskap, einsamheit:og slitsome parsituasjonar, samstundes som den er stadig morosam og rørande. Vinnarfilmen har ei god balanse av humor og melankoli, spesielt imponerande med tanke på at dette er regissørens debutprosjekt, og med gledar oss til å sjå kva han gjer vidare. Årets pris for beste norske kortfilm går altså til “Stikk”, av Tobias Klemeyer Smith!
Jury: Jeanine El Khawad, tegneserieskaper | Jonas Mæland, Redaktør i Jump-Cut | Alexandra O’Neal, Arrangement og kommunikasjonskoordinator
Pris: 10 000 kr
Kortreist Kortfilm programmet kan i år skildrast med ordet ‘variasjon’- dette på grunn av 9 veldig ulike bidrag, av veldig ulike filmskaparar. Frå animasjon til musikal: dette programmet hadde mykje å tilby. Juryen vil også her gje ut ‘hederleg omtale’ til ein av filmane i tillegg til vinnaren, nemleg “Engel / Demon” av Vigdis Nielsen, for dens tidsaktuelle historie og flotte skodespelarprestasjonar.
Her er jury-ens grunnlag for vinnaren.
Vinnaren vart for oss likevel eit ganske klårt val. Filmen sit inne med mange kvalitetar, fremst av dei ein kompleks og rørande historie mellom ei mor og ei datter. På kort tid klårer filmen å skape ein emosjonell berg-og-dal bane, og i trass av dens korte lengde kjennes den som ein komplett film. Forteljinga er original og vel satt saman, og som dykk sikkert har forstått har jury-en vald “Hold meg” av Tommy Næss som vinnaren av årets kortreiste program!
Jury: Jeanine El Khawad, tegneserieskaper | Jonas Mæland, Redaktør i Jump-Cut | Alexandra O’Neal, Arrangement og kommunikasjonskoordinator
Pris: 10 000 kr, gitt av VGTV
Vi ønsker å gi en Honorable Mention til FORTELLINGER FRA DUSJEN av Teresia Fant. Produsent er Sarah Winge-Sørensen hos Stray Dogs Norway. Den er viktig, visuelt interessant og benytter seg av velgjorte og slagkraftige formidlingsgrep. Fortellinger Fra Dusjen er en øyeåpnende, kreativ og ektefølt film som reiser relevante spørsmål om vår samtid og hvor vårt samfunn er på vei.
Vi ønsker å gi prisen for beste norske kortdokumentar til en film som hadde evnen å bevege, og som i løpet av kort tid klarer å bygge en sterk relasjon mellom filmens innhold og publikum. Her får følelsene dine som publikummer fri utfoldelse: Du tenker, du gråter, du ler. Du blir lettet og du blir opprørt. Filmskaperen tar virkelig filmens karakterer på høyeste alvor, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor - nedleggelsen av barneskolen de går på preger dem svært mye, mer enn noen på et besluttende kontor noengang vil kunne forstå. Hadde det altså ikke vært for denne sterke filmen. At filmen er balansert og tålmodig, og lar barnas tanker komme til uttrykk med varme, kjærlighet og tid, gjør at vi forstår og investerer i problemstillingen. Vi er med på både opp- og nedturer, og rekker på en snau halvtime virkelig å bli glad i menneskene vi blir kjent med på skjermen. Den er rett og slett imponerende. Vinneren av Beste norske kortdokumentar 2021 går til Solveig Melkeraaen for SKOLEN VED HAVET, produsert av Ingvil Giske hos Medieoperatørene.
Vi ønsker også å gi en hederlig omtale til Fortellinger fra dusjen.
Jury: Andreas Fay, VGTV | Fredrik Scholze, arthaus | Irene Kinunda, tv-personlighet og kunstnerisk rådgiver for Fargespill
Pris: 10 000 kr
«Vinneren av årets Kortreist kortdokumentar i konkurranse er et ypperlig stykke filmkunst som i sin nøkternhet makter å sette et tydelig avtrykk. Filmen stoler på publikums evne til selv å se, tolke og reflektere og forteller mye på kort tid, uten spektakulære virkemidler. Dette er kortreist, men setter samtidig fingeren på noe globalt og universelt. Noe som vil kunne treffe utover landets grenser – som fraværet av språk og øvrig innblanding forsterker. Man kan attpåtil hevde at den gir et humoristisk skråblikk på oss mennesker som art.»
Jury: Fredrik Scholze, arthaus | Andreas Gjellebæk Sverdrup, VGTV | Irene Kinunda, tv-personlighet og kunstnerisk rådgiver for Fargespill
Pris: 10 000 kr
Beste dokumentarfilm vist i årets skoleprogram, kåret av styret i ungdomsfilmklubben HUFF.