Albanske Lorna bor i Belgia og drømmer om å åpne en snackbar sammen med kjæresten Sokol, som også er albaner og bor og arbeider i Tyskland. Problemet er bare at ingen av dem har penger eller belgisk statsborgerskap. Lorna inngår derfor et proformaekteskap med narkomane Claudy. Etter avtale med den lokale gangsteren Fabio, skal Lorna kun være gift med Claudy lenge nok til at hun får papirene i orden, deretter skal Fabio fingere Claudys selvmord slik at det ser ut som en overdose, hvorpå Lorna kan åpne snackbar. Intrigene oppstår når Lorna sakte, men sikkert utvikler sympati for Claudy, som strever med å kutte ut heroinen.
Brødrene Jean-Pierre og Luc Dardenne videreutvikler med LORNAS STILLHET den karakteristiske europeiske realismen de har høstet så mange lovord for tidligere. I Dardenne-brødrenes filmer er ingenting svart-hvitt; alle handlinger befinner seg på en glidende skala av gråtoner og ingen karakterer er hevet over desperasjonens korrumperende favntak. Dette er det moderne Europa vi helst ikke ønsker å se.
Jean-Pierre og Luc Dardenne (f. 1951 og 1954) er blant de mest respekterte og kritikerroste regissørene i europeisk film. Siden det internasjonale gjennombruddet med LØFTET (1996) har de laget filmer som ROSETTA (1999), SØNNEN (2002) og BARNET (2005). Blant de mange høythengende internasjonale prisene brødrene har blitt tildelt, finner vi to gullpalmer fra Cannes, for ROSETTA og BARNET.